بدتر از عضویت در کانال‌های غیراخلاقی

پیوستن به کانال‌ها، گروه‌ها و صفحاتی که مطالب غیراخلاقی و دعوت‌ به زشتی‌ها و شهوات را منتشر می‌کنند از جهات گوناگون ناپسند است. چرا که این کار:

  مستمراً پیام‌های منفی را در برابر چشم و دل قرار می‌دهد.
  روح و روان را آلوده و پریشان می‌کند.
  قبح گناه را می‌ریزد و گام به گام وجدان اخلاقی را از بین می‌برد.
  فرصت و لذت تجربه‌های معنوی و عبادی را سلب می‌کند.
  تعداد اعضای این صفحات و اعتبار آنها را افزایش می‌دهد.
  و ....

مسئولیت‌های فرهنگی در آموزش الکترونیکی

در آخرین روز ماه گذشته، نخستین نشست بررسی پیش‌نویس استاندارد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای آموزش در محیط مجازی به همت گروه تخصصی آموزش الکترونیکی این وزارتخانه برگزار شد و هر یک از اعضای گرتا به بیان دیدگاه خود درباره یکی از جنبه‌های این موضوع پرداختند.
بنده نیز با موضوع «لوازم و مسئولیت‌های فرهنگی در مدیریت آموزش الکترونیکی» سخنانی ارائه کردم که فایل اسلاید آن را در اینجا تقدیم می‌کنم.

روزه‌داری در عصر ارتباطات



فاطمه زهرا (سلام الله علیها):
ما يَصنَعُ الصّائِمُ بِصِيامِهِ إذا لَم‌يَصُن لِسانَهُ وسَمعَهُ وبَصَرَهُ وجَوارِحَهُ؟!
روزه‌دار اگر زبان و گوش و چشم و اعضايش را نگه ندارد، با روزه‌اش مى‌خواهد چه كند؟
یعنی: روزه‌دار اگر در شبکه‌ها و کلیک‌ها و چت‌ها و کامنت‌ها و لایک‌ها و ... مراقب طهارت روحش نباشد، روزه‌اش چه سودی به حالش خواهد داشت؟

معلم آن‌لاین، بهانه‌ای برای تبریک روز معلم



این ویدیوی طنز را بهانه‌ای می‌کنم برای تبریک روز معلم به همه اساتید عزیز، به‌ویژه آنها که در فضای مجازی در راه تعلیم و تربیت تلاش می‌کنند. البته باید مراقب باشند شخصیت مجازی آنها بر شخصیت فیزیکیشان غلبه نکند!
جشنواره الکترونیکی پیشوای مرتضی بر پایه ابزارهای آموزش الکترونیکی

امسال ایام بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد استاد شهید مرتضی مطهری با سالروز میلاد مسعود امیر مؤمنان حضرت علی (علیه‌السلام)‌ مصادف شده است. به همین مناسبت بنیاد شهید مطهری در ابتکاری جالب، شرایطی را ایجاد کرده است که علاقه‌مندان مولی الموحدین در ایام میلاد آن حضرت به بهانه جشنواره‌ای فرهنگی هنری، یک یا دو کتاب ارزشمند را درباره شخصیت آن حضرت مطالعه و مرور کنند.

آسیب‌های اخلاقی فضای مجازی

گسترش بهره‌گیری از ابزارها و ارتباطات الکترونیکی و حضور در فضای مجازی، گذشته از پیامدهای گوناگون علمی، فرهنگی و بهداشتی، روحیات و رفتارهای اخلاقی ما را نیز تحت تأثیر قرار داده است. این فضا فرصت‌های خوبی را برای تقویت ارزش‌هایی چون پیوند اجتماعی، آگاهی، دوستی و محبت، همیاری، کار گروهی، گفتگو، احترام به دیدگاه‌ مخالف، پرسش و پاسخ، مشورت، احسان مخفیانه و خودشناسی به‌وجود آورده است. فرصت‌هایی که استفاده مناسب از آنها می‌تواند زندگی اخلاقی‌تری را برای ما به ارمغان آورد.

آسیب‌های علمی و فکری فضای مجازی

شبکه گسترده ابزارهای الکترونیکی هر روز بیش از گذشته در تار و پود زندگی بشر تنیده می‌شود و او را به دنیایی جدید و فضایی مجازی وارد می‌کند. این ابزارها در کنار مزایا و فواید فراوان، آسیب‌ها و مشکلات گوناگونی را نیز به همراه دارد. زندگی در این فضا تنها در صورتی رضایت‌بخش خواهد بود که این آسیب‌ها را بشناسیم و با برنامه‌ریزی، تقویت اراده و احساس مسئولیت، اجازه ندهیم این فرصت بزرگ، به تهدیدی ویرانگر تبدیل شود.
آسیب‌های این فضا را می‌توان در گروه‌های متعددی چون علمی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، روانی و جسمانی دسته‌بندی و تحلیل کرد. در این یادداشت به برخی از آسیب‌های علمی و فکری ابزارهای نوین ارتباطی می‌پردازیم و بیان سایر عناوین را به فرصت‌هایی دیگر موکول می‌کنیم.

سبک زندگی اسلامی در فضای مجازی

چندی پیش، خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)‌ از من خواست به پرسش‌هایی با موضوع سبک زندگی اسلامی در فضای مجازی پاسخ دهم. قرار گذاشتیم این مصاحبه به شیوه مکتوب انجام شود. لذا پاسخ‌های خود را به‌صورت مکتوب، تنظیم و ارائه کردم. از آنجا که این مطالب به دلایل نامعلومی! به صورت ناقص در آن خبرگزاری منتشر شد، متن کامل این گفتگو را از این طریق در اختیار خوانندگان گرامی می‌گذارم:

ریشه‌ها و پیامدهای بی‌توجهی به جنبه‌های فرهنگی یادگیری الکترونیکی

بالاخره پس از ماه‌ها تلاش، کنفرانس ششم به میزبانی دانشگاه تهران برگزار و دیدار بسیاری از فعالان و متخصصان موضوع یادگیری الکترونیکی تازه شد. مسئولان این همایش علمی، علاوه بر واگذاری مسئولیت محور جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی یادگیری الکترونیکی، از من خواستند به عنوان سخنران مدعو این بخش، ارائه‌ای داشته باشم. در اینجا خلاصه‌ای از این سخنرانی و اسلایدهای آن را تقدیم می‌کنم.

۴۰ موضوع کاربردی برای تحقیق در فرهنگ یادگیری الکترونیکی

پیش از این در یادداشتی به ضرورت توجه به جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی یادگیری الکترونیکی اشاره کرده بودم. با وجود اهمیت فراوان این موضوع و نقش زیربنایی آن در گسترش سالم و روشمند این فناوری، تا کنون توجه چندانی به آن نشده و حتی در محافل علمی نیز اهتمام لازم در این زمینه دیده نمی‌شود. با توجه به فرصت اندک باقیمانده برای نگارش و ارسال مقالات ششمین کنفرانس ملی یادگیری الکترونیکی، به نظرم رسید ضمن مروری بر مقالات مرتبط، فهرستی از موضوعات کاربردی در این باره را ارائه کنم تا شاید انگیزه برخی از دوستان و خوانندگان عزیز، برای تحقیق و نگارش مقاله در یکی از این عناوین تقویت شود.

   1  

مسیر فناوری اطلاعات کلیه حقوق مادی و معنوی برای نویسنده محفوظ است.